Boeken

Dieren kunnen de pest krijgen, en dan? – Esther Ouwehand (Boekrecensie)

Dieren kunnen de pest krijgen is een boek over duurzaam omgaan met de veeteelt in deze wereld in de context van covid-19. Een heel actueel boek dat nu actuelere is dan het ooit gaat zijn. Lees snel verder voor mijn recensie van Dieren kunnen de pest krijgen, en dan?

Dieren kunnen de pest krijgen is een pamflet over hoe zoönoses onze maatschappij en de dieren in de veeteelt beïnvloeden. Het boek bespreekt dit in de context van COVID-19 maar haalt ook voorbeelden aan uit het verleden, en vooral over hoe de politiek hier niet op gereageerd heeft. Het boek is geschreven door Eshter Ouwehand die je misschien wel kent als politicus en lijsttrekker van de PVDA.

Dieren kunnen de pest krijgen kost €9,95 euro en is verkrijgbaar via o.a. bol.com

Dieren kunnen de pest krijgen recensie

Een enthousiasmerend betoog

Ouwehand schrijft op een hele enthousiaste manier over heftige onderwerpen. Daarom is het boek heel toegankelijk en daar wordt ik altijd blij van. Zoönoses zijn al jarenlang een actueel onderwerp in de tweede kamer (denk aan SARS, Vogelgriep, etc.), en toch reageert de politiek er niet op. Zelfs nu er een pandemie is veroorzaakt door een zoönose is de politiek niet in staat de veeteelt aan te pakken. Althans volgens Ouwehand. Het is een sterk verhaal, en ik ben het er zeker mee eens.

Geen/gebrekkige referentielijst

Wat ik jammer vond aan dit boek is dat er een hele gebrekkige referentielijst in zit. Als ze politici citeert, noemt ze vrijwel altijd in welk programma/krant/tijdschrift ze dat gezegd hebben, maar de wetenschapper in mij mist toch enorm een overkoepelende referentielijst. Ook meer referenties naar wetenschappelijke onderzoeken mét goede bronvermelding hadden haar verhaal nog sterker kunnen maken.

En dan?

Iets anders wat ik ook mis in dit boek is de, en dan? Ouwehand geeft weinig voorbeelden over hoe het anders zou kunnen in de veeteelt en dat mis ik enorm. Daardoor heeft dit boekje niet echt een hoopvol einde, wat ik juist ook heel belangrijk vind om mensen te activeren om iets te doen aan de klimaatcrisis (waar deze crisis nou eenmaal onderdeel van is).

Ik geef dieren kunnen de pest krijgen 3/5 sterren

Dieren kunnen de pest krijgen is, zoals je misschien al voelde aan deze recensie, niet een fantastisch goed boek en ook niet een heel slecht boek. Echter is het ook een heel dun boekje van nog geen 150 pagina’s en een interessant onderwerp. Als je geïnteresseerd bent in de klimaatcrisis is het de moeite waard om te lezen, maar verder denk ik dat dit pamflet de plank misslaat in het activeren van mensen tot actie.

Liefs, Anouk

Ga jij dieren kunnen de pest krijgen lezen na het lezen van deze boekrecensie?

Linkjes met een * zijn een affiliate link