sapiens een kleine geschiedenis van de mensheid recensie
Boeken

Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid – Yuval Noah Harari (boekrecensie)

Laatst las ik het boek Sapiens over een kleine geschiedenis van de mensheid van Yuval Noah Harari. Een bizar interessant (maar ook ingewikkeld) boek. In deze recensie kan je lezen wat ik vond van Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid vond.

Het boek Sapiens is, zoals de ondertitel al zegt, een kleine geschiedenis van de mensheid. Yuval Noah Harari neemt je mee van de tijd van de neanderthalers naar de culturele revolutie en uiteindelijk helemaal naar het nu. Alle tijdsperken van de geschiedenis worden even uitgebreid geschreven, vooral vanuit een cultureel perspectief.

Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid kost €19,99 en is verkrijgbaar via o.a. bol.com*

Bizar interessant, maar wel wat deprimerend

Dit boek is ontzettend interessant, helemaal als je van geschiedenis houdt is dit denk ik helemaal je ding. De opbouw is heel goed gedaan en tot de laatste pagina komen er steeds nieuwe onderwerpen aanbod, maar wordt er ook teruggegrepen op wat eerder besproken is. Ik vond het bij tijden ook een heel deprimerend boek, het gaat heel veel over de dingen die wij als mensen hebben gedaan waardoor de wereld is verandert. Dat zijn niet altijd de even gezelligste dingen (denk aan oorlog, volkerenmoord etc.).

Duurzaamheid komt aan bod

In Sapiens komt ook zeker duurzaamheid aan bod. Er wordt uitgebreid beschreven hoe wij mensen al meerder golven van uitsterving van dieren hebben veroorzaakt en hoe we daar nu op dit moment ook mee bezig zijn. Ook klimaatverandering wordt besproken. Het blijft heel feitelijk, dat past ook goed bij dit boek. Dit boek gaat natuurlijk niet over duurzaamheid maar over de geschiedenis van de mensheid, daar hoort klimaatverandering bij maar geen uitgebreide uitleg over hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken.

Een heel dik boek

Ik hou enorm van dikke boeken zolang het over fictie gaat. Non-fictie heb ik liever kort maar krachtig. Sapiens is absoluut niet kort maar krachtig, het is een ontzettend dik boek en op een gegeven moment ging het me vervelen al die geschiedenis. Het werd erg langdradig en ik zal eerlijk bekennen dat ik de laatste hoofdstukken niet meer zo goed heb opgelet waar het nou over ging (ik luisterde dit boek via de online bibliotheek) als de eerste paar.

Beoordeling 3.5/5 sterren

Dit was hem alweer mijn recensie over Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid. Al met al vond ik het dus een goed boek, maar ook weer niet zo goed dat ik vind dat iedereen het zou moeten lezen. Ben je geïnteresseerd in geschiedenis en heb je zin om je in een goed boek vast te bijten, dan zeker lezen. Hou je niet zo van diepgaande boeken en lees je liever iets simpels, dan kan je beter iets lichters lezen zoals Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen (om nog maar een boek met een lange titel te kiezen 😉

Liefs, Anouk

Heb jij het boek Sapiens al gelezen?

Linkjes met een * zijn affiliatie links. Als je iets koopt via deze link krijg ik een klein percentage. Jij betaald niets extra.