wit huiswerk boek recensie
Boeken

Wit huiswerk – Withuiswerk.nl (Boekrecensie)

Laatst deelde ik al een leeslijst met non-fictie boeken die ik nog wou lezen. Een daarvan was het boek Wit huiswerk, een bundeling van verhalen over racisme. Vandaag deel ik mijn boek recensie van Wit Huiswerk.

Wit huiswerk is een bundeling van assays uitgegeven door de mensen achter de website withuiswerk.nl, ze willen een naslagwerk bieden over Racisme. Voor als je niet weet waar je moet beginnen, of voor als je je verder wilt verdiepen in het onderwerp.

Wit Huiswerk kost 15 euro en is verkrijgbaar via o.a. bol.com*

wit huiswerk boek recensie

Heel inclusief & gevarieerde auteurs

Wat ik supergoed vond aan dit boek is dat het enorm gevarieerde auteurs heeft. Natuurlijk zijn het allemaal BIPOC, maar ook trans, homo, non-binair komen aan bod. Ik kon het ook enorm waarderen dat het heel veel verschillende uitgangshoeken had, racisme vanuit een aziatisch-nederlander, maar ook van iemand die vluchteling is en nog veel meer. Echt een enorm pluspunt! Daarnaast waren de essays natuurlijk gewoon bizar interessant!

Heel diepgaand & interessant

Op hun website zeggen dat dit boek is voor als je niet weet waar je moet beginnen met leren over racisme. Nu is dit boek super interessant, maar als je echt net begint kan je beter beginnen met ‘Hallo witte mensen’ (in deze blog kan je kort lezen wat ik daarvan vond. Uitgebreide review komt nog!) waarin ook veel begrippen worden uitgelegd (denk aan white fragility & POC). Dit boek is daarentegen wel super interessant en er zit heel veel diepgang in. De individuele essays gaan diep in op een specifiek onderwerp, terwijl ze wel allemaal over iets anders gaan. Ik vind dit heel goed gedaan.

Luisterboek: monotone stem

Ik heb dit boek geluisterd (de online bibliotheek had alleen het luisterboek) en daar heb ik toch wel een kritiekpuntje op. Het boek werd heel monotoon voorgelezen, dat maakte het was saai. Ook was de voorlezer een vrouw, waardoor ik me alle auteurs voorstel als vrouwen terwijl het ook veel mannen/non-binaire mensen waren. Afwisseling daarin zou ik erg leuk hebben gevonden.

Beoordeling 3.5/5 sterren

Al met al vond ik dit een heel erg leuk en informatief boek. Het leest (luistert) lekker weg en gaat over interessante en belangrijke onderwerpen. Is het het leukste boek dat ik over dit onderwerp heb gelezen? Nee, dat niet. Mijn voorkeur gaat meer uit naar boeken waarin je als lezer wordt aangesproken door de schrijven (zoals in ‘Feminist Fataal’ en ‘Heb je nou al een vriend?’). Dat is natuurlijk smaak!

Racisme vind ik een ontzettend belangrijk onderwerp en ik vind het belangrijk om me hierin te blijven verdiepen. Er is nog zoveel wat ik niet weet en wat ik per ongeluk racistisch doe. Ik ga hier dus zeker nog meer over lezen. Jij ook?

Liefs, Anouk

Ga jij ‘Wit Huiswerk’ een kans geven of begin je liever eerst met ‘Hallo witte mensen’?

Linkjes met een * zijn affiliatie links. Als je iets koopt via deze link krijg ik een klein percentage. Jij betaalt niets extra.

6 gedachten over “Wit huiswerk – Withuiswerk.nl (Boekrecensie)”

1. Ik heb ‘Hallo witte mensen’ toevallig net uit. Erg leerzaam. Wel vond ik het soms een gemiste kans dat – hoewel de schrijfster regelmatig stilstaat bij uitsluiting in bredere zin (ook van mensen met een handicap, mensen die niet cisgender en/of hetero zijn, enzovoorts) – het toch vooral gaat over (die ene vorm van) racisme. Al kan het boek daardoor wel dieper op dat ene onderwerp ingaan, en dat is goed. Maar na deze inleiding ben ik wel klaar voor een iets “breder” verhaal ofzo.

2. Ik snap je helemaal, wat betreft het luisteren. Afwisseling zou denk ik heel erg passend zijn geweest, juist ook bij zo’n boek. Ik denk dat het een boek is dat velen aan het nadenken heeft gezet en nog zet.