Duurzaamheid Mentale Gezondheid

6 Duurzame & Mindfulle gewoontes voor het dagelijks leven

Ik vind het altijd leuk om doelen te hebben om naar toe te werken. Ik zal eerlijk bekennen dat ik lang niet altijd actief naar nieuwe gewoontes toe werk maar dat ze ook vaak per ongeluk gebeuren. In deze blog deel ik 10 duurzame en mindfulle gewoontes die ik zelf nog eens in mijn leven zou willen implementeren.

Regelmatig Mediteren

Een tijd geleden deed ik een meditatiecursus, maar ondertussen mediteer ik bijna nooit meer. Ik vond het zo lastig om een goede balans te vinden met hoe vaak en hoe lang ik wil mediteren dat ik het uiteindelijk helemaal oplaten vallen.

Vegetarisch eten

Op een dag wordt ik denk ik vegetariër maar nu nog niet. Ik vind het moeilijk om te bepalen of het goed is om vlees te eten. Als bioloog vind ik dat onze lichamen gebouwd zijn om af en toe vlees te eten, maar als amateur milieuactivist vind ik het niet kunnen.

Meer Vegan eten

Ik heb niet de ambitie om veganist te worden, maar ik zou het wel graag een gewoonte willen maken om meer vegan te eten. Ik let wel al op kleine dingetjes, ik koop bijvoorbeeld altijd vegan hagelslag en vegan smeerboter voor op brood. Dit soort dingen zou ik graag meer doen.

Low/Zero-waste gaan

Minder afval maken besprak ik al eens eerder in een doelen blogpost. Het is nog altijd een gewoonte die ik graag zou implementeren. De makkelijke dingen (zoals een eigen waterflesje) doe ik eigenlijk allemaal al. Dus ik vind het wel tijd voor de volgende stap.

Mijn eigen (cosmetica) producten maken

Deze is in lijn met het vorige doel, minder afval maken. Ik zou graag mijn eigen producten gaan maken. Het lijkt me bijvoorbeeld heel leuk om zelf badzout en scrubs te gaan maken. Een bijkomend voordeel is dat ik dan precies weet wat erin zit. Nu alleen nog mijn voorraad op maken.

Social media vrije dagen

Ik denk dat we (bijna) allemaal wel een beetje verslaafd zijn aan social media. Het lijkt me heerlijk om mijn telefoon af een toe een dagje uit te zetten. Ik merk dat ik een drempel voel om dit te doen, het stel dat ik iets mis gevoel besluipt me dan toch. Hopelijk kan ik deze gewoonte toch binnenkort eens gaan uitproberen.

Het leuke aan gewoontes is dat je er altijd weer mee kan beginnen of er mee ophouden. Het hoeft geen verplichting te zijn. Kan jij je herkennen in een paar van deze gewoontes die je graag zou willen doen maar die er (nog) niet van komen?

Liefs, Anouk

Wat heb jij voor goede mindfulle/duurzame gewoontes?

Dit vind je misschien ook leuk...

8 Reacties

  1. Het probleem met vegetarisch is dat het wel goed is voor het milieu, maar ik vraag me dus echt af hoe goed het is voor mensen. Als ik naar mezelf kijk heb ik bijvoorbeeld (bleek uit bloedonderzoek) best wel wat tekorten aan vitamines. Een deel daarvan haal je uit vlees. Dat eet ik (vrijwel) dagelijks en dan nog… Anders zou het tekort dus nog veel groter zijn. Kortom… Het heeft zoals jij al zegt meerdere kanten en ik zou zeggen dat het het (goed) overwegen waard is.

    1. Ja ik vind het om precies deze redenen heel lastig! Ik heb zelf geen tekorten, maar die wil ik liever ook niet krijgen. Ik eet ook graag vleesvervangers, daar zitten veel van de stoffen die je mist als vegetariër aan toegevoegd.

  2. Goede tips! Sinds een maand of twee hou ik het eerste uur nadat ik opsta 100% schermloos. Dus zonder laptop, smartphone, tv… Geen social-media-vrije dagen voor mij, maar wel elke ochtend een vrij uur. Sindsdien begin ik mijn dag een stuk effectiever, heb ik elke dag tijd voor een korte meditatie, en is mijn kamer een stuk opgeruimder. 🙂

    1. Oh wat goed zeg! Dat klinkt heerlijk. Ik neem hem sinds een paar maand niet meer mee naar bed, hem niet meer pakken voor ik naar college ga wordt de volgende stap!

  3. Wat een handige tips!

    1. Dankjewel Suzanne!

  4. Ik denk als je vegan wil eten je het niet van het vegan voedsel in de supermarkten moet hebben waar allerlei toevoegingen inzitten. Maar dan vooral meer fruit, groente en kruiden moet gaan toevoegen. Op die manier krijg je de goede stoffen, is het nog meer zero waste want geen verpakkingsspul en meteen ook beter voor je eigen gezondheid. Plus als je daar meer van eet blijft er ook minder ruimte over voor ander soort voedsel ? Maar ik ben hier zelf ook nog zoekende in, zuivel is al een hele tijd weg, minder vlees is ook al gelukt, maar meer vegan recepten zou geen kwaad kunnen. Qua meditatie vind ik de calm app trouwens heel fijn! En de ‘daily calm’ is echt maar 10 minuten ongeveer waardoor het nog te doen is.

    1. Wat veel tips! Ik hou zelf best wel veel van zuivel, dus dat eet ik wel vrij veel. minder vlees gaat wel heel goed!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *