Vakantie in eigenland: de Veluwe
Langzaam leven

Vorige week had ik vakantie en toen ben ik samen met mijn moeder een paar dagen naar de Veluwe geweest. Daar hebben we overnacht in een ecologische hotelhut (!). We zijn vooral lekker de natuur in geweest, en ik heb ook nog een paar leuke activiteiten tips voor je. Vandaag neem ik je door middel van foto’s mee op vakantie in eigen land naar de Veluwe!

Ik heb nog nooit eerder een fotodagboekje gedeeld hier op mijn blog, dus dit is een uitprobeerseltje! Laat vooral weten in de reacties als je dit leuk vindt, want misschien kan ik het dan vaker doen!

Europarcs De Weije Werelt

Zoals ik al schreef was ik een paar dagen weg met mijn moeder. We gingen naar het park De Weije Werelt. Een ontzettend leuk park, niet heel groot maar wel zo groot dat er allerlei voorzieningen waren zoals een restaurant, kinderboerderij (zie foto) en zwembad. Vanaf het park loop je zo de natuur in, op de foto’s zie je het Mosselse zand waar een leuke wandelroute van OERRR loopt met speelstellen voor kinderen langs de route.

Naar een ecologische hotelhut op de Veluwe

Achterop het park is een veldje met allemaal bijzonder huisjes, waaronder het onze. En daar verbleven we niet zomaar in een huisje maar in een ecologische hotelhut! Dit huisje is een hotelkamer maar dan als huisje, heel duurzaam gebouwd. Zo heeft het bijvoorbeeld een sedumdak (daar ben ik sinds kort helemaal obsessed mee) en is het gemaakt van duurzaam hout. Heel gaaf! Op de foto’s kan je het niet zien, maar er zit een heel goed uitgeruste keuken in deze hotelkamer dus je kan ook zelf koken, wel zo handig in corona tijd.

vakantie in eigen land: landgoed maarsbergen. De heel holland bakt tent

Landgoed Maarsbergen (Heel Holland Bakt)

De eerste dag hadden we rustig doorgebracht en op de tweede dag vonden we het tijd om iets te gaan doen. We besloten om naar Landgoed Maarsbergen te gaan, hier wordt namelijk Heel Holland Bakt opgenomen en we wouden het wel eens in het echt zien. En je gelooft het niet, maar Heel Holland Bakt wordt dus nu opgenomen dus de tent stond ook echt op het landgoed. Hoe vet! Dichterbij dan op de foto kon je niet komen, maar het is echt de tent jullie moeten me maar op mijn woord geloven.

Het landgoed Maarsbergen was dicht toen wij er waren maar ze zijn elke tweede zaterdag van de maand open. Op alle andere dagen kun je wandelen in de prachtige natuur om het landgoed heen en dat is een enorme aanrader wat mij betreft. Het bos wordt duidelijk goed onderhouden en het is een typisch landgoedbos met allemaal kleine paadjes. Er lopen voor zover ik weet geen routes, maar het is zo klein dat je niet kan verdwalen en groot genoeg om een uurtje te wandelen.

Nationaal Park de Hoge Veluwe

vakantie in eigen land: nationaal park de hoge veluwe

De volgende dag gingen we naar Nationaal Park de Hoge Veluwe. Je kan met de auto naar binnen, maar wij besloten om te gaan fietsen op de iconische witte fietsen. Super leuk concept, overal in het park staan fietsen en die kan je vrij meenemen en ergens anders weer achterlaten. Ze hebben ook geen slot, dus het kan zomaar zijn dat iemand anders ‘jouw’ fiets meeneemt en je een ander moet pakken. Je kan ook gewoon je eigen fiets mee naar binnen trouwens, als je die mee hebt op vakantie.

Helaas was het een regenachtige dag en heeft de regen ons een beetje weggejaagd van de Veluwe. Maar voordat we weggejaagd werden (toen het nog droog was) hebben we wel nog iets heel leuks gedaan:

Naar het Kröller-Müller Museum

Toen het nog wel droog was gingen we naar het Kröller-Müller museum. Of eigenlijk we gingen naar de beeldentuin eromheen, want in verband met corona is het museum dicht. Gelukkig vinden wij tuinen leuker dan museums dus dat vonden we niet zo erg. De beeldentuin is prachtig, het is overal supergroen en er bloeien allerlei bloemen. En daar tussenin staat dus allerlei kunst. Hierboven zie je twee van mijn favoriete kunstwerken, die er stonden. Een eend die ronddrijft in een vijver, en een beeld uit een serie met allemaal fantasiebeelden. Aanrader wat mij betreft!

Ik kan het gebied rond de Veluwe echt enorm aanraden, sowieso is op vakantie in eigen land eigenlijk heel leuk. Vorig jaar waren we in Friesland en dat was ook zo leuk! Wij waren er maar een paar dagen maar dit vraagt naar meer. Door de regen hebben we ook weinig van de Hoge Veluwe zelf gezien, dus daar wil ik zeker nog eens heen als het wel droog is. Heb jij nog tips waar ik een toekomstige volgende keer echt heen moet? Laat ze dan vooral weten hieronder in de reacties!

Liefs, Anouk

Ben jij wel eens op vakantie in eigen land weest naar de Veluwe?

6 gedachten over “Fotodagboek: Een weekend weg naar een ecologische hotelhut op de Veluwe (+ wat we daar deden!)”

1. Een mooi verslag van onze leuke dagen samen. Echt even weer nagenieten nu ik dit lees.
    Volgend jaar maar weer een leuk plekje uitzoeken?