overprikkeld signalen herkennen, credit Kehn Hermano
Mentale Gezondheid

6x zo herken ik dat ik overprikkeld ben! (Hooggevoeligheid/HSP)

Zoals je misschien weet ben ik hoog gevoelig en heb ik een angststoornis (sociale fobie). Deze combo zorgt er met enige regelmaat voor dat ik overprikkeld raak (wat dat is kan je hier lezen). Herkennen dat je overprikkeld bent is voor mij als HSP heel belangrijk, want alleen zo kan ik stappen nemen om weer tot rust te komen. In deze post lees je lichamelijke en psychische signalen die ik ervaar als ik overprikkeld ben!

Overprikkeling is een (voor mij) nare ervaring waarbij mijn lichaam niet meer goed functioneert. Ik ben zo gevoelig dat ik me nergens meer op kan concentreren en niet meer kan genieten van wat er om me heen gebeurt. Door te leren welke signalen je lichaam geeft bij overprikkeling, kan je hierop inspelen en dit voorkomen.

Al eerder schreef ik een algemene blogpost over overprikkeling en hoe ik weer ontprikkel. Dat kan je vinden door hier te klikken! Als je nog niets weet over HSP en overprikkeling, dan raad ik je aan deze post eerst te lezen!

Signalen voor overprikkeld zijn bij iedereen anders. De signalen die ik in deze blogpost deel zijn mijn ervaring, voor jou kan dit heel anders zijn. Ik hoop wel dat deze blogpost jou kan helpen om signalen bij jou te herkennen. Of misschien gewoon doordat je er herkenning in vind en weet dat je niet de enige bent (want ik heb me soms zo alleen gevoeld als ik weer hoofdpijn had op een feestje, want dat moet toch leuk zijn?)

Hoofdpijn

Van alle signalen, is het meest duidelijke signaal dat ik van mijn lichaam krijg als ik overprikkeld ben hoofdpijn. Specifieker, spanningshoofdpijn in het midden van het voorhoofd (migraine hoofdpijn zit aan een kant). Paracetamol werkt vaak heel slecht als ik hoofdpijn heb door overprikkeling. Prikkels weghalen is heel effectief maar niet altijd mogelijk.

Weinig geluid kunnen verdragen

Wat natuurlijk samengaat met hoofdpijn: overgevoeligheid voor geluid. Ook absoluut een signaal dat ik overprikkeld ben. Als ik me een ongeluk schrik van de deurbel of continu de afzuiging hoor zoemen (dat filteren je hersenen normaal gesproken weg), dan weet ik dat het tijd is om te ontspannen. Dit gaat overigens niet altijd samen met hoofdpijn, maar vaak wel.

Geen eetlust

Als ik overprikkeld ben dan krijg ik geen hongersignalen meer binnen. Ik krijg natuurlijk wel honger, maar ik merk dit pas als ik zoveel honger heb dat ik er misselijk van wordt. Ik weet dit van mezelf en ik zorg er dus voor dat ik regelmatig eet, ook als ik geen signaal van mijn lichaam krijg dat ik moet eten.

Heel veel piekergedachten

Bij overprikkeling dan zijn mijn piekergedachten niet meer te stoppen (net als in een stres-situatie). Doordat er zoveel ruis in mijn hoofd is kan ik de piekergedachten niet meer actief onderdrukken met rationeel denken. Dit is ook een teken dat het tijd is om een rustige plek op te zoeken om te ontprikkelen.

Knellende kleding

Zie je mij heel vaak mijn shirt rechttrekken, mijn sokken omhoog of mijn sjaal opnieuw omdoen? Grote kans dat ik overprikkeld ben. Veel kleding gaat bij mij dan knellen als het niet precies goed zit, terwijl ik hier normaal geen last van heb. Als ik thuis ben is dit een signaal om iets anders aan te trekken waarvan ik weet dat het niet knelt (zoals een pyjama) tot ik ontprikkeld ben. In een sociale situatie kan ik alleen maar hopen voor het beste, want dan is er niets wat ik hier aan kan doen.

Elke aanraking voelt als kietelen

In dezelfde lijn: bij overprikkeling ben ik extreem gevoelig voor kietelen. Een aai over mijn arm kan ik dan al niet meer verdragen. Dit is erg ongemakkelijk, want je gezelschap begrijpt waarschijnlijk niet waarom je opvliegt bij de kleinste beweging. Of ze geloven stomweg niet dat dat kietelt (ik raakte je toch amper aan?).

Signalen herkennen van overprikkeling is een goede manier om te herkennen wanneer jou lichaam rust nodig heeft. Hoe beter je het herkent hoe beter je hierop in kan spelen. Als je erop let zal je ook steeds beter leren waar jou grenzen liggen en hoe je hiermee om kan gaan. De dingen die ik in deze blogpost beschrijf zijn voor mij signalen en misschien herken je ze bij jezelf, maar voor jou kan het ook anders zijn. Denk aan overgevoeligheid voor licht of geur. Iedereen is anders! Vraag ook je omgeving eens, je ouders of partner weten er vast ook wel een paar van jou waar je nog niet aan had gedacht. Dit kan je echt helpen om op tijd in te grijpen bij overprikkeling en daardoor minder vaak deze vervelende ervaring te hebben.

Liefs, Anouk

Raak jij ook vaak overprikkeld? Zo ja, wat doe jij eraan om dit te voorkomen?

Dit vind je misschien ook leuk...

4 Reacties

  1. Wow, dit heb je zó duidelijk uitgelegd! Ik herken heel veel, vooral ook van het geluid en van aanraking. Echt heel duidelijk en mooi verwoord hier. Ik wens je een rustig weekend, met weinig prikkels;).

    1. Heel rustig werd het weekend niet, helaas. Hopelijk had jij wel een rustig weekend!

  2. Weten wanneer je overprikkeld bent, is inderdaad heel erg helpend om overprikkeling op tijd tegen te gaan of te voorkomen. Ik herken vooral de hoofdpijn en piekergedachten als signalen voor overprikkeling. Wat verder bij mij een signaal is, is als ik snel geïrriteerd ben. Als ik geïrriteerd ben wanneer iemand bijvoorbeeld “te veel geluid” maakt met chips eten, dan weet ik dat ik gewoon overprikkeld ben 😉

    1. Oh ja dat herken ik ook wel! Dat merkt vooral mijn omgeving haha, ik kan dat zelf nog niet zo goed herkennen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *